Eşti aici

Despre Proba de Orientare

In cadrul Festivalului "Drumetii Montane", un membru al echipei va participa la proba de orientare. Orientarea se va face pe harta.

 



Mai intai a trebui sa cunostem foarte bine busola:
1. CORPUL BUSOLEI
2. CAPSULA
3. ACUL BUSOLEI
4 A. - DIRECTIA DE ALERGARE
4 B. - GRADATII
4 C. - LINIE
4 D. – GRADELE BUSOLEI
5. GRADATII MAGNETICE IN 360 GRADE
6. LINIE FIXA PENTRU GRADE

Concurentii vor folosi o busola si o harta de orientare detaliata ca singur ajutor in incercarea lor. Sa stii unde te afli la fiecare moment este secretul parcurgerii intregului traseu cu succes, dar esentiala este priceperea de a citi harta corect.
Dupa ce a luat startul concurentul se va deplasa rapid spre primul POST DE CONTROL.
La fiecare POST DE CONTROL concurentul verifica daca codul de pe harta si cel de pe post coincid. Posturile de control trebuie sa fie gasite in ordine: un concurent care ajunge din intamplare la POSTUL DE CONTROL NR. 3 in timp ce il cauta pe al 2-lea, nu trebuie sa-l “ia” inainte de a-l fi gasit pe al doilea.
Dupa ce ati luat toate POSTURILE DE CONTROL concurentul alearga pe un culuar drept care sosire.

CITIREA HARTII
Harta de orientare iti ofera informatiile cele mai importante pentru o orientare de success si alegere corecta a rutei – topografia terenului si vegetatiei zonei respective. O buna citire a hartii este o conditie esentiala a orientarii.
Pentru desenarea hartilor sunt folosite 5 culori si multiple simboluri (semen conventionale) care sa reprezinte diferite trasaturi (repere) ale terenului.
Negru – este folosit pentru poteci, sosele, detalii de piatra si cladiri;
Maro – pentru nivelment si contururi (dealuri, dune, vai si depresiuni );
Galben – pentru campii, spatii deschise si semideschise;
Verde – pentru a reperzenta vegetatia densa;
Alb – pentru padure alergabila 100%;
Albastru – apele ( helestee, rauri ).

Detalii privind utilizarea busolei si a hartii:

OBTINEREA UNEI DIRECTII DE MERS CU AJUTORUL BUSOLEI DE TIP SPORT.  Cel mai precis unghi de mars intre doua puncte se obtine in cartografie cu ajutorul busolelor tip Bezard si a celor moderne derivate din ea. In practica orientarii sportive pentru obtinerea unei directii suficient de precisa pentru o navigare corecta cu harta pe teren, se folosesc busolele de tip Sport (Silva, Recta, Suunto).

;

       Iata cum se procedeaza cu o busola de tip Sport. Se aplica busola (a carei placa de baza este transparenta) peste harta, cu una dintre cele doua margini lungi (indiferent care cea din dreapta sau din stanga) dealungul liniei care uneste cele doua puncte intre care dorim sa ne deplasam. Poate sa fie linia rosie care uneste cercurile a 2 posturi de control (vezi foto 1 linia dintre posturile 3 si 4), poate fi o poteca sau defrisare dealungul careia dorim sa mergem, sau poate sa fie pur si simplu o linie imaginara dintre punctul unde suntem in acel moment si punctul la care dorim sa ajungem. In etapa urmatoare (vezi foto 2), cu busola tinuta aplicata bine pe harta, ca sa nu se  miste, ne rotim pana cand liniile de pe busola, care reprezinta axa Nord-Sud, se suprapun peste liniile de Nord ale hartii peste care este tinuta busola. Foarte mare atentie ca Nordul acului magnetic sa fie indreptat spre Nordul hartii folosite. Au fost nenumarate cazuri in care Nordul acului magnetic a fost orientat spre Sudul hartii si sportivul a plecat din postul de control cu 180 de grade invers fata de directia care trebuia sa o urmeze.
       Deasemenea foarte frecvent in cursul deplasarii pe teren pe directia dorita, se pot produce mici deplasari ale capsulei busolei, ceace duce iarasi la greseli de unghi de mars. Toate aceste mici greseli, la care se adauga inevitabile miscari ale acului magnetic in cursul alergarii, insumate duc la devieri importante la capatul vizei. O deviere de numai 1 grad la capatul unei vize de peste 500 metri duce la o eroare de aproape 50 de metri la capatul vizei. Se recomanda sportivilor incepatori si chiar celor mai avansati, ca pe distante mai mari sa se faca mici opriri pentru refacerea masurarii unghiului de mars de pe harta si pentru oprirea din miscare a acului magnetic si luarea unei directii precise. O buna tehnica este acea ca dupa fiecare mica oprire sau chiar de la plecarea pe directie, sa se tinteasca la capatul vizei intr-un obiect de pe teren, deplasarea pana la acel obiect si apoi o noua scurta oprire cu reverificarea orientarii acului magnetic spre Nordul busolei folosite.

surse: prahova-orientare.ro & Orientare, Carte si Descriere Posturi de Control